Fler lagar sina mobiler

Det är trendigt att tänka på miljön i alla aspekter av livet och på en punkt där detta tydligt märks av är när det kommer till våra vanor att köpa ny teknik. Fler lagar nämligen sina trasiga teknikprylar i stället för att slänga och köpa nya – vilket framförallt märks av när det kommer till våra mobiltelefoner.

En tydlig trend som sprider sig är att laga i stället för att köpa nytt, och det är något som reparatörerna tydligt märker av. Förr var det nämligen så att man kastade sin teknik när den började strula och bytta ut den mot en ny modernare modell. Så är det inte längre, vilket starkast märks av när det kommer till mobiltelefoner. Idag är det nämligen fler som lagar sin iPhone eller Android när den går sönder, både för att detta är bättre för miljön och även för att det idag inte ger samma värde att köpa en ny. Skillnaden mellan en telefon som lanserades förra året och en som lanseras i år är minimal, vilket inte skapar samma benägenhet att byta ut utan i stället främjar att laga.

”– 90 procent av en människas liv sitter i telefonen, till exempel fotografier, sms eller bankuppkoppling, många kunder reparerar mobilen för att få tillgång till sin information igen” läs mer hos Dagens Nyheter här.

Skärmen lagas oftast

Den absolut vanligaste reparationen som utförs är att byte ut spruckna skärmar. Därefter är det batteribyte som är vanligast men det går även att både en sprakande mikrofon och en trasig sensor. Tyvärr är vissa saker dock låsta för tredjepartsreparatörer att åtgärda, och anledningen till det är att tillverkaren vill att man vänder sig till dem för reparation. Exempel på saker man till exempel inte kan slinka in vart som helst för att laga är bland annat ansiktsigenkänningen på en iPhone, denna är nämligen kopplad till moderkortet och i det är det bara Apple som kan rådda. Däremot vattenskador, skärmskador och kamerafel går ofta att åtgärda hos vilken reparatör som helst.