Reparera elektronik – en viktig insats för miljön

Det är lätt att känna hjälplöshet vid tanken på dagens stora miljöutmaningar, som global uppvärmning, förorenade hav och ett samhälle där konsumtionen hela tiden ökar. Ett område där konsumenter kan göra en riktigt stor insats är genom att välja reparation istället för att köpa nytt,

Tyvärr är det många som inte tänker på att reparera elektronik när den slutar att fungera, men helt enkelt bara köper nytt. Det kan handla om allt från torktumlare till mobiltelefoner, det finns alltid något nytt och spännande att köpa som ersättning. Varför har det blivit så här? På några områden repareras ganska mycket, det är till exempel ofta billigare att reparera eller byta batteri på en dyr ny telefon jämfört med att köpa ny. Om du skal byta batteri eller laga iPhone i Borås, är det både billigare och mer miljövänligt än att köpa nytt.

Varför lagar och reparerar vi inte?

Det är inte bara elektronik som i stor grad bara kastas, istället för att lagas och repareras. Det finns flera olika orsaker till detta:

  • I dag saknar de flesta konsumenter kunskaperna som är nödvändiga för att reparera och laga produkter själva. I bondesamhället kunde någon i varje hushåll sy och sticka, det var lätt att hitta någon som kunde reparera kläder och liknande.
  • Det finns få reparatörer och verkstäder tillgängliga. Detta handlar om efterfrågan och utbud, färre konsumenter som vill laga sina produkter ger färre reparatörer och serviceverkstäder.
  • Det kan vara dyrt att reparera, och den tekniska utvecklingen gör att det kan vara attraktivt att byta ut hela produkten.

Med dessa hindren är det tyvärr många konsumenter som inte reparerar sina produkter. Lyckligtvis verkar det som att trenden vänder på några områden, som till exempel mobiltelefoner av nyare årgång. Detta betyder att serviceverkstäder som reparerar mobiltelefoner upplever växt, till skillnad från många andre reparatörer.

Varför reparera istället för att köpa nytt?

Många gånger är det möjligt att spara en slant på att reparera istället för att köpa nytt. Några gånger är kanske skillnaden mellan kostnaden för reparation och nytt köp inte så stor som den borde ha varit, men det är sällan som det är dyrare att reparera än att köpa en helt ny produkt. För miljön är det dock mycket stora skillnader mellan reparation och nytt köp. Oavsett om du lämnar in den gamla produkten till återvinning är skillnaden fortfarande stor.

Om du till exempel byter ut en hel torktumlare istället för att byta remmen på den, betyder det att en helt ny torktumlare måste produceras med stora mängder aluminium, stål, plast och andra råvaror. Dessutom används det mycket energi både vide produktion och frakt av den nya produkten. Kom också ihåg att med en ny rem er torktumlaren nästan ny, några maskiner har till exempel mycket lång garanti på motor men inte på delar som rem och liknande. Detsamma gäller naturligtvis för många andra elektroniske produkter, från mobiltelefoner till elektriska tandborstar. Speciellt för mobiltelefoner är den stora mängden sällsynta metaller som används i produktionen.

Kom ihåg att laga istället för att byta nästa gång något elektroniskt går sönder.